Τρίτη, 14 Μαΐου 2013

ΑΝΤΙΟΞΕΙΔΩΤΙΚΑ ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΓΗΡΑΝΣΗΣ


ΑντιοξειδωτικάΣτον ανθρώπινο οργανισμό εκτελείται μία φυσιολογική διαδικασία η οποία ονομάζεται οξείδωση. Κατά την διαδικασία αυτή παράγονται ελεύθερες ρίζες οι οποίες χαρακτηρίζονται από 2 αντίθετες δράσεις: από τη μία προστατεύουν τον οργανισμό από ιούς, παράσιτα και μικρόβια ενώ από την άλλη μεταλλάσσουν το DNA, καταστρέφουν υγιή κύτταρα, προκαλούν βλάβες στις πρωτεΐνες και στα λιπίδια των κυττάρων. Η διαταραχή στη ισορροπία μεταξύ ελεύθερων ριζών και αντιοξειδωτικών προκαλεί βιολογικές βλάβες κατά μία διαδικασία γνωστή ως «οξειδωτικό στρες».

Ποια τα οφέλη από μία διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά;

Έρευνες που μελετούν το ανθρώπινο γονιδίωμα σημειώνουν ότι υπάρχει μία σύνθετη σχέση ανάμεσα στο γενετικό μας υλικό και τη διατροφή. Ωστόσο τα στοιχεία που διαθέτουμε μέχρι τώρα από μελέτες και έρευνες μας δίνουν σαφώς μία θετική αλληλεπίδραση μεταξύ αντιοξειδωτικών και υγείας.


Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε αντιοξειδωτικά στοιχεία μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων, δρουν σε βάθος και συντελούν στην διατήρηση της καλής κατάστασης του δέρματος σε όλα του τα στρώματα με τρόπο τέτοιο ώστε να μπορούμε να μιλάμε για φυσική αντιγήρανση.

Τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά ή αλλιώς τροφές που σταματούν τον χρόνο

Φρούτα: Μούρα, μπλούμερις, βατόμουρα, πορτοκάλι, ρόδι, ακτινίδια, μήλα, πορτοκάλια, γκρέιπ φρουτ, κεράσια, δαμάσκηνα, αβοκάντο κα.
Λαχανικά: Λάχανο, σπανάκι, αγκινάρες, ντομάτα, πιπεριές, ρόκα, καρότα, μπρόκολο, κα.
Δημητριακά: Βρώμη και δημητριακά που περιέχουν βρώμη (μούσλι)
Φασόλια: Κόκκινα και μαύρα φασόλια
Ξηροί καρποί: Καρύδια, φιστίκια, αμύγδαλα, φουντούκια γκότζι μπέριη αρώνιατο ιπποφαές μπλούμπερι
Ποτά: Κόκκινο κρασί, πράσινο τσάι, καφές, χυμοί φρούτων
Καρυκεύματα: Γαρύφαλλο, κανέλα, πιπερόριζα (τζίντζερ), ρίγανη και κουρκουμάς.
Λίπη: Ελιές και ελαιόλαδο
Ψάρια: Λιπαρά ψάρια (σαρδέλες, γαύρος, σκουμπρί, σολομός, τόνος, πέστροφα κα)
Γλυκά: Μαύρη σοκολάτα
Βότανα:Οι θησαυροί της φύσης Όλα τα βότανα είναι πολύτιμα και έχουν να μας προσφέρουν πολλά… Μερικά όμως μας προσφέρουν ακόμα περισσότερα όπως 
Οι πολύτιμες ουσίες που διαθέτουν είναι οι πολυφαινόλες. Από αυτές κάποιες 
αναπτύσσουν μεγαλύτερη αντιοξειδωτική δράση.
Η έρευνα χρησιμοποιεί τον δείκτη IC50 σαν κοινό παρονομαστή που ορίζει με 
μια ενδεικτική τιμή τη συγκέντρωση πολυφαινολών που απαιτείται για να αναστείλει
 ένα αντιοξειδωτικό στο 50% του όγκου του. Αυτή είναι μια παράμετρος που δείχνει
 πόσο ισχυρό είναι το αφέψημά μας.Για παράδειγμα, το πράσινο τσάι έχει 
ΙC50 -0,345 κι έτσι είνα ιπιο δυνατό από το χαμομήλι που έχει 0,30
Μικρά μυστικά για αύξηση των αντιοξειδωτικών στα γεύματα

Βάλτε χρώμα στο πιάτο σας. Πολλά αντιοξειδωτικά είναι εύκολο να τα αναγνωρίσουμε από το χαρακτηριστικό τους χρώμα, όπως το βαθύ κόκκινο (κεράσια, ντομάτες, κόκκινες πιπεριές κα.), το πορτοκαλί του καρότου, το κίτρινο του καλαμποκιού, το μπλε – μωβ των blueberries, των μούρων και των σταφυλιών.
Προγραμματίστε τουλάχιστον δύο γεύματα την εβδομάδα με όσπρια, ως κύρια πηγή πρωτεΐνης. Είναι πολύ θρεπτικός ο συνδυασμός τους με ρύζι (π.χ. ρεβίθια με ρύζι)
Προγραμματίστε δύο γεύματα την εβδομάδα με ψάρι (κυρίως παχιά ψάρια), ως κύρια πηγή ω-3 λιπαρών οξέων που θεωρούνται ευεργετικά για την καταπολέμηση καρδιαγγειακών νοσημάτων.
Πειραματιστείτε γευστικά με τη σόγια, το χυμό cranberry, το αβοκάντο, το τζίντζερ, το μπρόκολο και τη καρύδα, που πιστεύεται ότι ανήκουν στις αντιγηραντικές υπερτροφές (superfoods)
Προσθέστε ξηρούς καρπούς στα γεύματά σας (στις σαλάτες, στις σούπες, στα δημητριακά και στις σάλτσες)
Πιείτε αφεψήματα απο βότανα και τσάι.
Βάλτε ποικιλία στη διατροφή σας. Κάθε τροφή περιέχει έναν ιδιαίτερο συνδυασμό αντιοξειδωτικών και ως εκ τούτου συνεισφέρει μοναδικά στην προστασία του ανθρώπινου οργανισμού. Κανένα τρόφιμο από μόνο του δεν περιέχει όλα τα απαραίτητα αντιοξειδωτικά. Κατ’επέκταση η ποικιλία στην διατροφή μας είναι σημαντική για την διατήρηση της καλής υγείας.


ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΚΑΤΑ ΓΗΡΑΝΣΗΣ

11 αντιοξειδωτικά βότανα που θωρακίζουν τον οργανισμό

Σύμμαχος στη θωράκιση του οργανισμού ενάντια στη γήρανση και τις σοβαρές ασθένειες είναι οι αντιοξειδωτικές ουσίες.

Σύμμαχος στη θωράκιση του οργανισμού ενάντια στη γήρανση και τις σοβαρές ασθένειες είναι οι αντιοξειδωτικές ουσίες. Η πρόσληψή τους θεωρείται καταλυτικής σημασίας, καθώς μειώνει τη βλάβη που προκαλούν στα κύτταρα οι ελεύθερες ρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες είναι διασπασμένες ενώσεις που συσσωρεύονται στον οργανισμό λόγω των τοξινών, του άγχους, της κακής διατροφής και άλλων παραγόντων προκαλώντας καταστροφή των κυττάρων. Το οξειδωτικό στρες -όπως ονομάζεται αυτή η βλάβη- ευθύνεται για εκφυλιστικές νόσους, αναπνευστικές ή καρδιαγγειακές παθήσεις και καρκινογενέσεις. Βότανα που απλώνουν ασπίδα προστασίας λόγω των αντιοξειδωτικών τους ιδιοτήτων είναι.
11 αντιοξειδωτικά βότανα που θωρακίζουν τον οργανισμό

O ιβίσκος
Οι κάλυκές του περιέχουν φλαβονειδή, τα οποία είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά, και άλλες ουσίες που ενισχύουν τον οργανισμό, όπως ανθοκυανίνες, ριβοφλαβίνη, βιταμίνες. Ο αντιοξειδωτικός ρόλος του ενισχύεται από τις σημαντικές ποσότητες βιταμίνης C που περιέχει, ενώ υποστηρίζεται ότι παρέχει προστασία ενάντια στις καρδιαγγειακές παθήσεις και ότι μειώνει τη χοληστερίνη.
Το γκίνγκο
Το γκίνγκο έχει πολύ ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Είναι αντιγηραντικό, βοηθά σε περιπτώσεις τοξικού σοκ και απορρόφησης ραδιενέργειας, ενώ επίσης καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες. Η χρήση του είναι αρκετά διαδεδομένη μέσω ομοιοπαθητικών σκευασμάτων που κυκλοφορούν στο εμπόριο. Περιέχει φλαβονικά γλυκοσίδια, τερπενικές λακτόνες και κουερκετίνη, ένα σημαντικό αντιοξειδωτικό.
Η ελιά
Οι καρποί του φυτού, πλούσιοι σε πολυφαινόλες και βιταμίνη Ε, είναι μεγάλης αντιοξειδωτικής αξίας. Θωρακίζουν τον οργανισμό με τα καροτενοειδή και κυρίως το β-καροτένιο που περιέχουν, ενώ λειτουργούν ως ασπίδα για εκφυλιστικά νοσήματα ή τα λεγόμενα νοσήματα φθοράς, στα οποία συγκαταλέγονται οι καρδιακές παθήσεις, οι διάφορες μορφές καρκίνου και ο διαβήτης τύπου 2.
Η ντοματιά
Η λυκοπένη, η γνωστή ουσία στην οποία οφείλει η ντομάτα τις ευεργετικές της ιδιότητες, είναι μια ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία με αντικαρκινική δράση. Θεωρείται δύο φορές ισχυρότερη από την προβιταμίνη Α η οποία επίσης καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες. Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, η ντομάτα περιορίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη, των πνευμόνων, του στομάχου, του μαστού, του τραχήλου, του εντέρου και του ορθού, του οισοφάγου, της στοματικής κοιλότητας και του παγκρέατος. Η λυκοπένη απορροφάται καλύτερα από τον οργανισμό όταν καταναλώνεται μαζί με λίπος.
Η ροδιά
Συμβολίζει την καλή τύχη και κατά κάποιο τρόπο τη φέρνει, αφού είναι ένα φυτό πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Η συγκέντρωσή τους στο ρόδι θωρείται τριπλάσια από την αντίστοιχη στο πράσινο τσάι ή το κόκκινο κρασί. Συγκεκριμένα περιέχει τανίνες, ανθοκυανίνες και ελλαγικό οξύ, με τον χυμό του να εμφανίζει μεγαλύτερη περιεκτικότητα στις ουσίες αυτές. Επίσης, περιέχει πολυφαινόλες που μειώνουν τις επιδράσεις της κακής χοληστερόλης και προστατεύον από διάφορες μορφές καρκίνου.
Το σκόρδο
Στην ουσία αλλισίνη φαίνεται πως οφείλει το σκόρδο την αντιοξειδωτική δράση του. Σύμφωνα με ερευνητές, όταν η ουσία αυτή αποσυντίθεται γρήγορα παράγει σουλφενικό οξύ το οποίο εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες και μάλιστα με εκπληκτική ταχύτητα. Προκαταρκτικές έρευνες έχουν υποστηρίξει ότι η αλλισίνη εμποδίζει την εισβολή και τη μετάσταση των καρκινικών κυττάρων του παχέος εντέρου.
Το φασκόμηλο
Ονομάζεται και φυτό της μακροζωίας, ακριβώς λόγω της ιδιότητάς του να καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες στον οργανισμό και κατά συνέπεια να προλαμβάνει βλάβες στα καρδιακά και νευρικά κύτταρα, μεταλλάξεις και καρκινογενέσεις. Συνήθως καταναλώνεται σε ρόφημα, αφού πρώτα ρίξουμε μερικά φύλλα του σε ζεστό νερό και τα αφήσουμε λίγα λεπτά ώστε να απελευθερώσουν τα αιθέρια έλαια του φυτού.
Το δίκταμο
Η αντιοξειδωτική δράση αυτού του βοτάνου έχει μελετηθεί αρκετά από τους επιστήμονες και αποδίδεται στην πλούσια περιεκτικότητα των εκχυλισμάτων του σε πολυφαινόλες και τοκοφερόλες. Σύμφωνα με μελέτη του 1996, το φυτό ελαττώνει τη μεταλλαξιογόνο δράση ενός διατροφικού καρκινογόνου. Ο δίκταμος ήταν αφιερωμένος κατά την αρχαιότητα στη θεά Αρτεμη, καθώς θεωρούνταν ότι διευκόλυνε τον τοκετό.
Το τζίνσενγκ
Εχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και παρέχει ευεξία. Τόσο το σιβηριανό όσο και το κορεάτικο τζίνσενγκ έχουν την ιδιότητα να αποτοξινώνουν τον οργανισμό μεταφέροντας οξυγόνο στα κύτταρα, ενώ ορισμένες μελέτες υποστηρίζουν ότι η κατανάλωσή τους συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης ορισμένων μορφών καρκίνου. Στην Κίνα, όπου χρησιμοποιείται από την αρχαιότητα, αποκαλείται «ρίζα της ζωής».
Το πράσινο τσάι
Λόγω της μεγάλης ποσότητας κατεχινών που περιέχει ασκεί έντονη αντιοξειδωτική δράση. Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, μεταξύ άλλων, το πράσινο τσάι δρα κατά του καρκίνου, μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και διαβήτη τύπου 2. Στην Κίνα χρησιμοποιείται για θερα­πευτικούς σκοπούς εδώ και 4.000 χρόνια.
Πορτοκαλιά
Περισσότερες από 170 εξέχουσες αντιοξειδωτικές ουσίες, με τη βιταμίνη C να είναι μόνο μία από αυτές, περιέχει το προσφιλές πορτοκάλι. Οι ουσίες αυτές διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες, τα φλαβονοειδή, τα λιμονειδή και τα καροτενοειδή. Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι ο συνδυασμός των ουσιών πολλαπλασιάζει τις ιδιότητές τους και συνιστά ένα εξαίσιο προστατευτικό κοκτέιλ για την υγεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου