Τρίτη 6 Αυγούστου 2024

ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΡΑΓΩΓΌ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΉ


ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΡΑΓΩΓΌ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ 

Τοπικά Προϊόντα και βραχείες αλυσίδες διανομής.

Πρόκειται για ένα κίνημα  το οποίο με τις δράσεις του από μέλη σε κάθε γωνιά του κόσμου μας ενθαρρύνει να υιοθετήσουμε μια διαφορετική φιλοσοφία στη διατροφική μας καθημερινότητα. Σαν μια Greenpeace της γαστρονομίας, όπως χαρακτηρίστηκε στο παρελθόν από τη Wall Street Journal, επιδιώκει τον σταδιακό επαναπροσδιορισμό των γευστικών μας συνηθειών και απαιτήσεων τονίζοντας ότι όλοι έχουμε δικαίωμα στην πρόσβαση στο καλό, καθαρό και «δίκαιο» φαγητό.

Και είναι το αποτέλεσμα μιας δυνατής προσπάθειας αντίδρασης στην τυποποίηση της γεύσης και του πολιτισμού από τις βιομηχανίες τροφίμων. Οι υποστηρικτές του   αποδίδουν τον δικό τους φόρο τιμής στο φαγητό ενώνοντας τις ηθικές αξίες με την απόλαυση σε μια κοινή ιδεολογία.  Στηρίζεται  σε μια λογική αντίστασης στη σημερινή ισοπέδωση της γεύσης  και προωθεί την προσέγγιση στη γαστρονομική παράδοση των λαών και το σεβασμό στο περιβάλλον με την κατανάλωση εποχικών και φρέσκων πρώτων υλών απευθείας από τον παραγωγό. 

Οι σύγχρονες τάσεις κατανάλωσης φανερώνουν µία αυξηµένη αναζήτηση ποιοτικών προϊόντων, μικρής ή και μεγαλύτερης παραγωγής που είτε φέρουν µια συγκεκριµένη ταυτότητα (π.χ. βιολογικό προϊόν, προϊόν µε γεωγραφική ένδειξη, προϊόν των ορεινών περιοχών) ή είναι τοπικά προϊόντα που διατίθενται κοντα στον τόπο παραγωγήςτους. 

Τα προϊόντα που διατίθενται έχουν παραχθεί με ορθές πρακτικές καλλιέργειας και επεξεργασίας με σεβασμό προς το περιβάλλον αλλά και το ίδιο το προϊόν.  

Σύµφωνα µε το Ευρωβαρόµετρο (2011), ανάµεσα σε 26,713 πολίτες της Κοινότητας, το 54% “συµφωνεί απόλυτα” ότι υπάρχουν πλεονεκτήµατα στην αγορά τοπικών προϊόντων.



Facebook ΜΙΚΡΟ ΧΩΡΙΟ

Ποια είναι όµως τα πλεονεκτήµατα αυτά:

  • Μείωση αποστάσεις (‘food miles’) που διανύονται για τη µεταφορά ενός τροφίµου από το σηµείο παραγωγής του στο χώρο κατανάλωσής του.
  • Φθηνότερα και ποιοτικότερα προϊόντα για τον καταναλωτή και ταυτόχρονα μεγαλύτερο κέρδος για τον παραγωγό.
  • Μείωση ρϋπων , αποβλήτων και περιβαλλοντικής επιβάρυνσεις που παράγονται από τις υπεραγορές, και, γενικότερα, από τα σύγχρονα, διεθνή και πολύπλοκα συστήµατα διανοµής. 
  • Μείωση εξόδων μεταφοράς  προϊόντων λόγω της απευθείας διανοµής.
  • Άμεση πρόσβαση σε  φρέσκα, ποιοτικά, εποχιακά, παραδοσιακά προϊόντα για ολους τους καταναλωτές. 
  • Άμεση πρόσβαση σε προϊόντα με μικρό ποσοστό  µεταποίησης 
  • Ενίσχυσης τοπικής οικονοµίας και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας 
  • Προώθηση κοινωνικου δικτύου
  • Βελτίωση εισοδήματος παραγωγών και ρευστότητα 
  • Καλύτερη αντίληψη των  απαιτήσεων της αγοράς 
  • Μείωση της κερδοσκοπίας στην αγροδιατροφική αλυσίδα 




Τα μικρότερα δίκτυα διανομής δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην ποιότητα και την προέλευση του προϊόντος.

Πέρα από τους οικονομικούς παράγοντες, υπάρχουν επίσης περιβαλλοντικοί και κοινωνικοί παράγοντες που παρακινούν τους καταναλωτές να στραφούν προς την απευθείας αγορά. Η απευθείας αγορά είναι ένας εναλλακτικός και φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος στην παραδοσιακή μακρά εφοδιαστική αλυσίδα.

Τέλος, η τοπικά ενσωματωμένη μικρή εφοδιαστική αλυσίδα συχνά αποτελεί αφορμή για να ανακαλύψουμε εκ νέου την ύπαρξη εποχικών κύκλων, τοπικής ταυτότητας, βιοποικιλότητας, ακόμα και γαστρονομικών παραδόσεων και, πιο γενικά, του αγροτικού πολιτισμού.

Ομάδες όπως το "ΜΙΚΡΟ ΧΩΡΙΟ " δημιουργούν δίκτυο μεταξύ καταναλωτών και παραγωγών κάνοντας πραγματικότητα την άμεση πρόσβαση σε ποιοτικά προϊόντα. 

https://www.facebook.com/groups/500617049158893/?ref=share


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου